onsdag 12 september 2012

Köpt CellCom Israel

Jag har bevakat CellCom (CEL:NYSE) sen 5-6 USD, och slog idag impulsivt till efter att ha kollat på utdelningshistoriken och 5 års grafen då jag bedömde att det långsiktigt verkar prisvärt nu.

 
 
 
 
Anledningen till att kursen är så nedtryck verkar framförallt bero på två skäl
1. Hög skuldsättning
2. Halverad vinst Q2 2012 och ca 15% minskade intäkter på grund av politiska beslut

 CellCom ägs till +40% av Discount Investment Corporation Ltd (DIC) som är ett dotterbolag till
IDB Group.

 



Såhär en kort stund senare, när jag funderar på den höga skuldsättningen och att den fina mångåriga utdelningen nu för stunden är bort gör mig fundersam. Det behöves tid framöver för att samla in mer info om situationen med CellCom i Israel.

The Motley Fool har två bra artiklar om CellCom just nu som mer än väl förklarar varför kursen är bara ca 1/3 nu jämfört med för nåt år sedan.
De politiska besluten som förstört vinsten kanske bara är övergående, kanske inte.
Just nu ser det dåligt ut, men om det bara är tillfälligt så blir CellCom mitt bästa köp på flera år.


Det blev i alla fall inte fler än 200 st på 7,67 USD som ger GAV 7,74 USD.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar