fredag 5 oktober 2012

France Telecom bra direktavkastning



P/E ca 7 jämfört med TeliaSoneras ca 9
Utdelning ca 11% jämfört med TeliaSonera ca 6%. Addera att Telia är lite i blåsväder. Jag valde nu att gå in med en liten post då hög belåning möjliggör detta.




Jag har funderat på France Telecom tidigare, men nu när jag såg att aktien är ca 7% över AYL och jag nån pressrealese att man ska anställa 4000 de kommande åren slog jag till.


Anmärkning: France Telecom har sänkt utdelningen till att nu vara 10-11%, om den gamla utdelningen behållts hade bolaget varit i absolut toppklass bland högutdelarna.





Svd - FRANCE TELECOM: PLANERAR ATT ANSTÄLLA 4.000 UNDER 2013-2015

Orange.com - investors and analysts


Slutsats: Det ser ut att vara ett hyfsat bra läge, speciellt på lång sikt, att gå in i France Telecom för närvarande. Jag har inte djupdykt, men det är ett stort företag med verksamhet i ca 35 länder, och ur ett Schiller-P/E tals perspektiv ser det bra ut nu. Självklart kan aktien nog gå ner mer, men sänkt utdelning pga försämrade omständigheter och samtidigt tron på tillväxt med kvittot nyanställningar kommande år gör att jag tänker hålla ett mindre innehav framöver.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar