torsdag 18 oktober 2012

NGM kapitalmarknadsdag tidigare idag

Företagspresentationerna var Ginger oil, Sotkamo silver, Shelton petroleum och Crown Energy.



För tillfället så har jag personligen företag jag prioriterar före dessa i valet av oljebolag respektive silverbolag. Dessa är Lupe, Detnor och bridge respektive Aurcana, Avino & Minco silver.

Timo nämnde att den tekniska och politiska risken med Sotkamo är låg, risken är snarare silverpriset och bolagsledningen. Timo tryckte på att myndigheterna i Finland gjort så omfattande geologiska undersökningar att man vet att det finns silver utan att behöva betala nämnvärt för prospektering. Vidare om bolagsledningen så var Timo glad över rekryteringen av iikka som managing director, med bred erfarenhet från bl.a Mondo mining.

Ginger oil har gått dåligt från starten 1993 tills nu. VD berättade om alla missar historiskt men menade att man nu har en bra träff i horst-strukturen som ska utvärderas med 3 uppföljande borrningar. Q3 rapport som kan vara kursdrivande kommer på tisdag nästa vecka. Möjligt att oturen släppt och att man nu äntligen kommer kunna skapas lite aktieägarvärde i bolaget.

Sheltons presentation lät hyfsat bra, man har en liten produktion, dessvärre är verksamheten till stor del i Ryssland, men man har gått in i Ukraina där Exxon gjort stort oljefynd i februari, tidigare i år. Ja, potential finns, tillsammans med hög politisk risk och risken för att ledningen fortsätter missa sina uppsatta mål.

Crown Energys prospects i Madagaskar, Afrika och Guinea är en livande helhet. VD Ulrik Jansssons lek med estimat a la Afria oil ger siffror på Max 5 mdr fat, Medel 1 mdr fat och Min 400 mm fat. Men det är än så Lööf en lek med siffror men man vet att är tydliga oljeförande områden på blocket i Afrika, som har liknande geologi som närliggande stor-fyndigheter i Afrika. Jag får dock en dålig vibb av Ulrik Janssons bakgrund son tidigare VD för PA resources.

Jag berömmer att det ur mitt perspektiv är högre risk än potential just nu i dessa bolag jämfört med andra alternativ men jag kommer bevaka åtminstone Crown Energy och Sotkamo silver framöver.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar