onsdag 2 oktober 2013

Slog till på Cassandra Oil



Jag var inne i Cassandra för länge sen, in på 35 kr och ut på 42. Har sedan dess avvaktat för att köpa till så lågt pris som möjligt. Så var aktien för en tid sedan nere på så lågt som 15 kr vilket jag givetvis missade.

Nu har jag bevakat aktien sen 25-30 kr och idag konstaterade jag att Cassandra oil drivet av nyheter och framtidstro verkar vara stark och i stigande trend. Har jag rätt kommer ingen rekyl. Så jag gick in på dagshögsta 66-66.25 kr per aktie.

Se mitt tidigare blogginlägg om Cassandra för info om förra veckans nyheter och kursökningen
http://hankman-pme.blogspot.se/2013/09/cassandra-oil-var-veckans-kursraket.html

Följande lilla räkneexempel visar varför jag inte kunde hålla mig längre:
Cassandra har skrivit på investeringslicens i Irak för 180 anläggningar. Säg att 1 anläggning kan producera 230 fat per dag, med en vinst på 30 usd/fat. Detta ger att 180 anläggningar på 1 år kan ge en vinst på ca 3 mdr kr att jämföra med Cassandras nuvarande börsvärde. Räknat på ett P/E tal på 5-10 så ger det en kurs på Cassandra oil på 500-1000 kr per aktie.

230 fat * 30 usd/fat * 6,5 kr/usd * 180 anläggningar * 365 dagar = ca 3 miljarder kronor.


Betänk också att Cassandra börjar med anläggningar i andra länder än Irak. Det ger en potential, det finaste med detta är att det är bra för miljön. Alltså en möjlighet att för en gångs skull tjäna en slant på nåt som är bra för den globala miljön.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar