onsdag 27 november 2013

Jim Cramer om 3D-printing företagen

"Aktierna är galna - sektorn är en bubbla"

Värderingarna av 3D-aktier är galna och sektorn är en bubbla. Den salvan avfyrade tv-kanalen CNBC:s aktiekommentator Jim Cramer på tisdagskvällen.           

"3D-printingsfären har blivit så het att jag kallar det en bubbla. Tidigare har jag kallat det en kult, men nu säger jag bubbla", sade han.

Särskilt tyska Voxeljet, som även handlas i New York, var föremål för Jim Cramers värderingskritik. Voxeljet är enligt honom själva sinnebilden för
övervärderingen i sektorn.

 "Nu kommer jag att bli attackerad på Twitter eftersom jag säger att de här aktierna är övervärderade. Men jag vill betona - alla har en rätt att betala för
mycket. Jag skulle aldrig stoppa någons rätt att överbetala", fortsatte Jim Cramer.

I förra veckan släppte Citron Research en kritisk analys på just Voxeljet varpå bolaget tappade cirka 40 procent av sitt börsvärde undre tre handelsdagar. Sedan dess har aktien tagit tillbaka lite av den förlorade marken och häromdagen sade analyshuset Piper Jaffray att aktien var köpvärd efter den branta nedgången.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar