torsdag 19 december 2013

Tankar runt portföljinnehaven

Cision har sista dagarna gått ner, och jag har länge funderat på öka i Cision så idag slog jag till på några till runt 32.40 kr per aktie.

Cision hade goodwillnedskrivningar på 325 miljoner kronor för Q3 2013 som belastade resultatet. Men det mer oroande var den minskade omsättningen som då rapporterades till 203 miljoner kronor (230)

Anledningen till att jag ändå ökar i Cision är att jag ser det som att nedskrivningarna är gjorda och vad jag förstått så avvecklar man verksamheterna som går dåligt vilket på några års sikt bör ge en vinst optimering med bättre vinstmarginal. Jag tror det är köpläge på Cision nu. Jag säger inte att det är det bästa köpet som finns, men det passar min portfölj som får lite riskspridning.

För övrigt, så finns planerna kvar att öka i Sino Agro Food, men jag avvaktar tills vidare, jag hoppas på en dipp nu runt årsskiftet då aktien inte gått så bra i år. Så hoppas jag givetvis på ett bättre 2014 för Sino Agro Food. Sino Agro Food fortsätter att aktivt lägga upp bilder och videor på sin Facebook sida vilket jag tycker är ett smidigt sätt att enkelt uppdatera aktieägarna vad som pågår i den dagliga verksamheten.

https://www.facebook.com/SinoAgroFoodInc?fref=ts

Angående Lundin Petroleum så nämndes det av den ena killen i sista avsnittet av Börspodden att han inte skulle speckulera i Lundin Petroleum nu inför Statoils uppdatering av reserverna för fältet Johan Sverdrup i Norge och han nämnde då att han läst nån artikel där tanken togs upp att Statoil förmodligen vill köpa upp de andra bolagens andelar i fältet och därför har anledning att inte komma med höjda prognoser för reservernas storhet utan snarare tona ner storleken på fältet. Jag tycker det låter sannolikt kunna stämma. Jag har faktiskt inte tänkt på det, jag har bara tänkt att jag tror fältets reserver kommer uppgraderas men då missat att Statoil har skäl att inte släppa såna siffror.....så jag funderar nu på om jag kanske skulle väntat med att gå in i Lundin Petroleum eller om jag skulle minska. Men än så länge sitter jag kvar på det innehav jag har och avvaktar. Eventuellt säljer jag av en liten del av mitt innehav om jag kan till en bra kurs.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar