torsdag 9 januari 2014

Tillträdande ordföranden för FED tror på Starkare tillväxt 2014

I en artikel på di.se skriver de att Janet Yellen, tillträdande ordförande för Federal Reserve, uppger i en intervju med tidningen Time Magazine att hon förväntar sig en starkare tillväxt 2014

"De flesta av mina kollegor inom Feds penningpolitiska kommitté och jag är hoppfulla att den första siffran (för BNP-tillväxten) kan bli en 3:a snarare än en 2:a... Återhämtningen har varit frustrerande långsam, men det sker framsteg i att få tillbaka människor i jobb och jag förväntar mig att inflationen kommer röra sig tillbaka mot vårt långsiktiga mål om 2 procent", säger hon i intervjun.

Artikeln - Yellen räknar med starkare tillväxt 2014

Det blir ett spännande börsår. Många tror att det blir en nedgång då vinsterna inte förväntas räcka till för att försvara de höga företagsvärderingarna som är på börsen. Men om tillväxten kommer igång och marknaden blickar framåt så kanske börsen kan fortsätta gå uppåt. Jag tror personligen att det blir en kalkyl i år, men vet inte om det blir en kortare eller längre och djupare sådan. Det enda man kan säga säkert är väl att man ska hålla ögon och öron öppna på vad som händer framöver, då inte minst på FEDs kommande utannonserade minskningar av QE-köpen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar