torsdag 13 februari 2014

Inköp Mekonomen



Jag var på 40%20års föreläsning igår på KTH och i den tog han upp Mekonomen som exempel som han tittade på med Börsdata.se och att den fallit från 200 kr nivån till 150 kr och han var beredd att köpa mer om den skulle fortsätta falla och annars bara behålla om den skulle rekylera upp. Så han såg det som en win-win situation där utdelning var ca 4,6% på de aktien han köpt och han antingen skulle få vinst på de eller snitta ner sig mer om kursen skulle falla vidare.

Idag kom rapporten från Mekonomen som såg hyfsad ut med lite större vinst än väntat. Mekonomen hade vinstvarnat tidigare varför kursen fallit, men jag bedömde läget som att mekonomen verkade stabil nu på drygt 160 kr och gick in på kursen 161,50 och tog en liten post, vilket såhär i efterhand det inte hade varit nån brådska med då aktien stängde på 159 kr idag.

Får se om jag har rätt att botten är nådd förut på 148 kr, jag är ingen expert på TA men fick det intrycket när jag kollat grafen på senaste tidens utveckling för mekonomen.

2 kommentarer:

  1. Vad ska man säga grattis till vinsterna idag tänker speciellt på Cision

    Mvh EkoJohan

    SvaraRadera
  2. Tack Johan

    Jag har redan börjat fundera på vad jag ska investera Cision pengarna i. Jag funderar på vara likvid. Men det lär väl dröja ett tag innan man får pengarna så det finns nog gott om tid att fundera. Det är ju inte så många uppenbara köpmöjligheter tyvärr på börsen nu. Får se om stockpicker kommer med nåt bra tips.

    Rent spontant skulle jag kunna tänka mig att köpa mer Tethys oil på rekyl. Men skulle gärna köpa nåt nytt.

    SvaraRadera