söndag 2 mars 2014

Om börsläget just nu

Anders Haskel skriver i en artikel på aktiespararna att riskerna ökat för att 2014 blir ett besvikelsens år. Han tar upp valutaoron i flera länder, att försök att stabilisera valutor som gjorts i bl.a. Argentina och Turkiet gett ras som följd. Han lyfter fram FEDs minskade QE-köp som en anledning till att detta sker.

Sen nämner han detta med lägre redovisade vinster under rapportsäsongen.

Ett svagt inköpschefsindex i kina tas också upp.

Till dessa faktorer som har en tydligt poäng tillkommer oro över situationen i Ukraina. Jag läste en artikel på di.se - "Räkna med marknadskalabalik" som tar fram att det skapar stor osäkerhet och det är osäkert hur stor situationen i Ukraina utvecklas till att bli och hur lång tid det kommer ta att lösa. I artikeln jämförs det med attentaten på World trade Center 9/11 2001.

Jag har läst alla möjliga kommentarer på forum och Twitter nu i helgen. Från fundamentalanalysbloggen som i fredags twittrade om att det kan bli köpläge på måndag till någon som ångrade att han inte sålde alla sina aktier i fredags till de som köpt negativa positioner, t.ex. Bear-certifikat.

Mina egna tankar är att jag bara är osäker, jag funderar på om jag ska köpa nåt bear OMX eller likande. Eller om jag ska försiktigt köpa på måndag. Bara avvakta eller kanske sälja av nåt innehav. Mitt problem i en sån här situation är att jag har belåning i portföljen, jag har förut tvingats till tvångsförsäljningar på bottenkurser på grund av överbelåning, nåt jag inte vill uppleva igen. Så jag kommer förmodligen att försöka sänka belåningen genom försäljning så snart som möjligt. Jag fortsätter följa utvecklingen och tänker att belåningen är ett hinder att kunna gå in senare om ett köpläge uppstår så det är ett skäl till för att så fort som möjligt minska på belåningen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar