tisdag 22 april 2014

Om Storbankernas framtid

Ingen som läst här på bloggen tror jag har undgått att uppmärksamma att jag den senaste tiden varit väldigt positivt inställd till den Amerikanska banken Citigroup. Detta på grund av att den värderas lågt i förhållande till eget kapital och att vinsten ser ut att stiga mer än andra bankers framöver vilket kommer sänka P/E talet och ge stigande kurser. Dessutom vill Citigroup göra återköp av aktier och höja utdelningen framöver vilket är trevligt och som jag också bedömer kommer höja aktiekursen. Så det ser ljust ut för Citigroups aktie de kommande åren.

Men hur är det på längre sikt? Inte bara för Citigroup utan för storbankerna som grupp. Det är nånting som jag ibland funderar över, då det kommer på tal. Det är saker som att Facebook vill börja med överföringar av pengar, uppstickare som vill använda mobilen som betalningsmedel. Så tänker jag på Afrika där inte banker fyller samma funktion som här, utan där mest mobilen används för att sköta ekonomin.

Ett annat ex. som för mig att bli lite osäker på om Storbankerna kan behålla sina marknadsandelar bloggade jag förut om, i inlägget "Unga ser inte vitsen med banker", se inlägget här.

Så såg jag på Twitter idag att Gunther Mårder länkade till en intervju med sig där han pratar om just detta. (jag lyckades inte lägga in videon i detta inlägg) Se videon här.

Detta får mig att tänka efter ett varv till. Även om bankerna, Citigroup med flera kommer att gå bra de kommande åren, så verkar det osäkert om deras ställning är stabil på sikt. Det kan nog vara en bra ide att försöka vara uppmärksam på vilka kommande bolag som kan bli stora genom att ta andelar från dagens storbanker.

Gunther Mårder pratar i videon om att mindre banker och andra bolag, kommer ta marknadsandelar från de större bolagen genom att de kommer nischa in sig på saker som de kommer göra bättre än de större bankerna. Det blir spännande att följa utvecklingen, jag hoppas att jag kommer kunna upptäcka dessa uppstickare i tid och ta en tidig position.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar