onsdag 9 april 2014

Sino Agro Food insiderköp

Twittraren John Olof @Redeye_se  uppmärksammade mig idag, för några timmar sedan på att det skett ett hyfsat stort insiderköp i Sino Agro Food. 

Det är Daniel Ritchey som köpt 200 000 aktier den 7 april. Han äger efter köpet 1 300 000 aktier vilka är värda ca 4 miljoner kr. Att han ökat innehavet av aktier med ca 20% ser jag som en otroligt positiv signal som stärker mig i att inte bara behålla mitt eget innehav utan även kanske öka på det.

Se denna länk för rapport om insiderköpet.

Sino Agro Foods hemsida, under Corporate Governance presenterar Mr. Daniel Ritchey såhär:

"Mr. Daniel Ritchey was appointed as an Independent Director of the Company on February 5, 2014. Mr. Ritchey is currently a partner in three companies: DC Capital LLC, 3-D Oil and Gas LLC, and 3-D Ranch LLC, a 2,200 head of cattle/1,500 head pig farm for which Mr. Ritchey serves as Finance Director. Mr. Ritchey held previous positions as investment analyst and advisor for venture capital firms. He holds an MBA in Finance from Ohio State University."

Så det är ganska nyligen som Daniel Ritchey blivit medlem i styrelsen i Sino Agro Food, 5 februari 2014, och att han i ett annat bolag är CFO och har en MBA i finans från ett amerikanskt universitet ser jag som positiva meriter.

Jag skulle gärna se fler insiders köpa i aktien då den är nedtryckt trots den goda nyheten om mega räk-farms projektet som ska börja producera Q2 2015.

Vi får se vad aktien handlas i för pris ikväll. Kanske kommer jag öka, om kursen inte stiger idag. Annars kanske jag ökar nån dag framöver. Jag försöker att ta det kallt i Sino Agro Food, det är ju en aktie som ofta inte går som man tänkt sig. Jag trodde den skulle stiga mer på nyheten om den stora räkfarmen, men den föll istället tillbaka från ca 60 cent till nu ca 45 cent.

Den slutsats jag drar är att det är bättre att ta det lugnt och försöka bottenfiska i Sino Agro Food än att rusa iväg och köpa. För aktien tenderar att ändå falla förr eller senare.          

2 kommentarer:

  1. Daniel Ricthey har sålt 200.000 aktier och har efter försäljningen 1.300.000 kvar. Han har inte köpt alltså.

    SvaraRadera
  2. Dan Ritchey har SÅLT 200.000 aktier, inte köpt.

    SvaraRadera