måndag 12 maj 2014

Artikel om storbankerna tappar sparare

Jag läste nyss en artikel på Avanzas placera "Storbankerna tappar mark"

Artikeln tar upp att samtidigt som Svenskarnas sparande ökar så väljer man att placera pengarna hos uppstickare istället för hos storbankerna.

"Sämst under årets första kvartal gick det för Nordea och Swedbank som såg utflöden på omkring 4,3 miljarder kronor vardera från sina sparkonton. Även SEB och Danske Bank noterar stora utflöden från hushållens kontosparande, skriver DI. "

Om t.ex. Seb som ger högst ränta av storbankerna bara erbjuder 0,3% ränta på sparandet jämfört med nischbanker som erbjuder över 2% ränta så förstår man det.

Det som bekymrar mig med artikeln är att det försvagar min tilltro till min investering i de Svenska storbankerna. Jag har just köpt in SEB till portföljen (se det här)

Att svenskarna sparar pengar i storbankerna ger dem billig finansiering, så detta skapar problem. I artikeln nämns det att Tor Borg tror att storbankerna tvingas ändra strategi och inte kan strunta i att uppstickare bankerna erbjuder högre räntor och så tar sparkunderna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar