tisdag 12 augusti 2014

Minskar belåningen & Aktuell Portfölj

Sista veckorna har det varit börsnedgång. Det är inte förvånande med tanke på att börsen stigit sedan årsskiftet för att så gott som toppa. Med tanke på risken med hög belåning samtidigt som börsen är högt värderad försöker jag nu minska belåningen så mycket jag kan.

Att börsen stigit har inte stöd av ökade vinster utan av mulitpel-expansion. Alltså att värderingen på aktierna, som P/E tal mfl, ökat snarare än att företagens vinster ökat.

Jag har framgångsrikt använt belåning för att handla Protector för ca 90 000 kr. Av det innehavet har jag nu sålt av hälften. Mest för att minska belåningen men även för att ta en liten vinst. De 90 000 jag köpte för i Protector blev på några månader ca 130 000 kr, men då jag inte sålt på toppen runt 45,50 nok utan sålt på kurser runt 43,40-44 nok så har jag tagit hem vinst på ca 16 000 kr och det innehav jag har kvar i Protector är upp ca 16 000 kr i skrivandets stund.

Då jag sålde Protector så valde jag att ta in mer Vardia Insurance Group då jag likt Kenny på Aktiefokus ser potential i den aktien, en potential som nog är betydligt större, men samtidigt mer riskfylld, än Protector. Jag ligger just nu ca +7% på mitt innehav i Vardia som är värt ca 54 000 kr.

Men jag har bränt mig också på den höga belåningen jag använt sista tiden. Jag använde hög belåning för att köpa in Nokian Tyres i min NN-depå. Sen jag köpte in Nokian Tyres har aktien gått ner över 20%, vilket innebär en förlust på ca 3400 kr.

På grund av att Nokian Tyres gått ner uppstod en överbelåning på min NN-depå som jag reglerade genom att sälja av mitt lilla innehav i Endeavour mining. Det är tråkigt att ha sålt av Endeavour, för med stigande guldpris finns en potential för säkert 5-10 dubbling i Endeavour. Men jag chansar på att det kan dröja och att jag ev. senare i år kan köpa tillbaka Endeavour billigare än för de 0,96 cad jag sålde för igår.

Men jag har alltså sålt av Protector för ca 60 000 kr. Och före det sålde jag av mina belånade innehav i Citigroup och Posco. Det har sänkt belåningen med ca 75 000 kr.

Aktuell Portfölj består nu av 4 bolag. Protector Forsikring, Vardia Insurance Group, Sino Agro Food och Nokian Tyres.

Aktuell Portfölj:
Protector Forsikring värt ca 64 000 kr
Vardia Insurance group värt ca 54 000 kr
Sino Agro Food värt ca 23 500 kr
Nokian Tyres värt ca 12 000 kr.

Portföljvärdet är på ca 153 500 kr. Då är eget Kapital ca 129 000 kr. Jag ämnar sänka belåningen till max 10 000-15000 kr.

2 kommentarer:

  1. Jag sålde av mina aktier i Nokian Tyres idag. Ser mer potential i andra aktier. Hur tänker du kring ditt innehav?

    SvaraRadera
  2. Jag köpte Nokian Tyres på rekommendation av Börspodden i samarbete med Veckans Affärer (Veckans aktie eller vad de kallade det). Börspodden trodde då på en riktkurs på 40 euro och en utdelning 2015 motsvarande 6% på kurser runt 30 euro.

    Jag trodde inte Nokian Tyres skulle backa över 20% till sen jag köpte. Men jag har läst att SKAGEN fonder köpt in eller rekkat köp i Nokian Tyres nu då den gått dåligt.

    Den lilla bild jag fått av Nokian Tyres är att det är ett kvalitetsbolag med kvalitetsprodukter. Nackdelen då att stor del av försäljningen går till Ryssland, varför aktien gått ner på sistone som jag förstått det.

    Hade jag inte köpt på ca 30 Euro kanske jag hade köpt nu. Men jag väljer att inte öka på grund av att jag snarare försöker sänka än att höja aktuell belåning. Men jag behåller.

    SvaraRadera