tisdag 30 december 2014

oljepriset på nytt 5 årslägsta sista börsdagen 2014

Oljepriset nu nere under 58 usd/fat.

I en artikel på affärsvärlden hänvisas till att en investeringschef på Nordea i Norge uttalat sig om att oljebolagens lönsamhet kan halveras 2015. Vidare tar han upp att många "experter" räknar med ökning av intäkterna med 15% 2015 men han räknar med att de faktiskt kan minska. Läs artikeln här.

Jag har i ett tidigare blogginlägg motiverat varför jag avvaktar med att ta position i oljebolag trots kursfallet som skett i år. Läs om det här.

Jag konstaterar även att Erik Lidén skriver i en krönika att han tror på bra börsstart 2015 men att det slutar på minus. Jag tror och hoppas att lägre oljepriser samt låg ränta och ev. stimulanser av ECB kan fortsätta driva börsen upp 2015. Läste även på Kavastus blogg att han tror på +14,88% för 2015.

Jag tror på plus för börsen 2015 och har i mån av tid och motivation tänkt skriva ett inlägg om några aktier jag tror på inför nästa år. Men utgångsläget är alltså att undvika oljebolag och hitta andra bra bolag i andra branscher inför 2015.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar