fredag 9 januari 2015

Intressant läge i Banco Santander (NYSE:SAN)

Jag bevakar sen en tid tillbaka Banco Santander, en Spansk storbank verksam i flertalet länder. Kursen har nu fallit för tredje dagen i rad idag. Kursen började falla redan innan nyheten kom att banken behövde ta in mer pengar i en slags riktad nyemission, book-building.

Enligt artikel på di.se såldes aktier till kursen 6,18 euro i book-building processen. Läs artikeln här.
Det motsvar ett pris i SEK på ca 59,9 kr per aktie, och var 10% under aktiekursen den dagen. Men Santander har sjunkit vidare sen dess. Dagens kurs på 6,77 usd motsvarar en kurs i sek på ca 55,50 kr.

Dit jag vill komma nu är att om kursen fortsätter falla så kanske det kan uppstå ett fint köpläge i Santander. Det siffror jag sett är att man ville ta in 7,5 mdr euro vilket till ett börsvärde på ca 82 miljarder Euro ger en utspädning på mindre än 10%. Kursen har nu backat ca 10% från teckningspriset, och kursen kan nog fortsätta falla.

Detta blogginlägg är ingen köprekommendation, före ett köp i Santander bör man undersöka närmare hur deras finanser ser ut och försöka avgöra om man tror på banken på sikt. Jag har själv inte satt mig in djupare i Santanders finanser, jag uppmärksammar bara att det "kanske" snart kan komma att infinna sig ett köpläge i Banken sett på några års sikts placeringsperspektiv.

Avslutningsvis kan jag nämna att Santander minskar utdelningen med 2/3 från 0,6 euro per aktie till 0,2 euro per aktier. Antar det borde trycka ner kursen lite extra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar