lördag 21 mars 2015

"Så vet du när börsen har toppat"

Kort och kärnfull artikel i PA där där Lars-Erik Boström på Handelsbanken som nyligen skrivit bok om börsspykologi uttalar sig.

"Enligt boken ska du ana oråd om du märker att:
  • Allt fler nybörjare söker sig till aktiemarknaden
  • Det råder konsensus om att börsen är det enda vettiga placeringsalternativet
  • Börsoptimismen stiger och risktagandet ökar
  • Media rapporterar överdrivet positivt om tillståndet i ekonomin
Men även om samtliga kriterier ovan är uppfyllda innebär det ingen given säljsignal. Det gäller även att studera börsens prisrörelser, menar Lars-Erik Boström. Så länge börsens trend är stigande gäller det att våga ligga kvar. Annars riskerar du att sälja för tidigt och missa den brantaste uppgångsfasen."

6 kommentarer:

  1. Trevligt inlägg, på denna alltid läsvärda blogg :)

    Varje runda har ju sina egenheter. Den här gången tycker jag det är att den reala ekonomin är långt ifrån överhettad. Frågan är en dipp i en sådan miljö tar sig ut. Det var en artikel i Financial Times om att stimulanser drogs ned 1937 och att det då visade sig vara för tidigt, vilket ledde till en extra börskollaps. Något i den stilen kanske? I så fall är det räntehöjningar som blir den utlösande faktorn.

    Men..... vem vet :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Gottodix, jag tror också räntan i sig är ett stort hot mot börsen om/när den höjs.

      Men så beror det lite på om företagens vinster ökar och kan kompensera det negativa med en räntehöjning.

      Angående FED, så litar jag inte riktigt på dem, tror de bryr sig mer om de större bankernas, bankerna bakom FED:s intressen än USA:s bästa eller småspararnas bästa. "Cash is king"

      Men tror på fortsatt uppgång framöver, men att man är väldigt uppmärksam på förändringar eller plötsliga eventuella hot mot börsen.

      Radera
  2. Tråkigt nu när du lite nyböjarmässigt sålt bort dig billigt i bl.a Protector så övergår du till att bli bear och bara leta negativa vinklingar till börsen...

    Läs lite istället om de stora mästarna Buffett och Lynch att det bästa är att ligga lång i kvalitetsaktier. Visst korrigeringar kommer men är svåra att tajma i längden utan tur.

    http://static.seekingalpha.com/uploads/2011/5/16/saupload_totalrealreturn.jpg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Sigge portfölj, du har missförstått mig lite.

      Det är sant att jag sålt bort Protector tillsammans med de andra aktierna (tradedoubler och Oniva som var tveksammare innehav)

      Men jag är inte Bear eller placerad som Bear.

      Mina pengar är nu aktivt förvaltade inom ett litet projekt som jag eventuellt berättar mer om framöver. Men utgånspunkten nu är fortsatt uppgång men med vaksamhet på nuvarande eller eventuellt nya risker som skulle kunna hota börsen.

      Radera
  3. Med tillägget att jag tydligt sålde 60% av mitt innehav i protector för tidigt på 43,50 och 45 nok ungefär men 40% av innehavet på 59,75 nok känns okej. Tror inte protector kommer gå +40% till i år som 1/1- nu. Tror jag kan överavkasta på annat sätt i mitt lilla projekt.

    SvaraRadera
  4. Ok jag hoppas ditt projekt blir lönsamt och det är ju kul att pröva vingarna. Jag tror Protector bara är i början på sin kursresa även om de snabba pengarna säkert är gjorda. Bolaget är mycket välskött med skarp ledning, stark balansräkning och värderingen inte ansträngd på något sätt. Jag ha varit med sedan 14 Nok sommaren 2013 och aktierna ligger i byrålådan och nyckeln är bortslängd..:-)

    Oniva och Tradedoubler är skräpbolag däremot och bra att du sålde. Om du vill ha tips på ett nytt bra bolag att titta på så kan jag rekommendera fastighetsbolaget Stendörren där jag tankat upp ordentligt nu.

    Fastighetsbolagen lever ju nu i den bästa av världar köper fastigheter på yielder på 7 % och lånar till 2,5%. Stendörren har kommit in bakvägen till börsen och är inte så uppmärksammat än och lågt värderad men det går förhoppningsvis över efter kommande rapporter och när man kommer in på midcap.

    Stendörren har fastigheter i Stockholmsområdet och har samma inriktning som Sagax med lager och lätt industri. Bolaget verkar väldigt seriöst med duktige Erik Selin i styrelsen och siktar växa med bl.a preffar enligt vd. Intjäningsförmågan nu 211,5 miljoner delat med 33 miljoner aktier = 6,40 per aktie enligt bokslutsbeskedet. Aktien handlas nu på p/e under 8 medan Sagax handlas på ca p/e 13 på aktuell intjäningsförmåga...

    https://www.introduce.se/foretag/stendorren/analys/

    http://stendorren.se/

    SvaraRadera